Verduurzaming in praktijk: winkelcentrum De Tref in Middelburg

Van introvert naar extravert

Voor Vocus Architecten en ASR Real Estate maakte ik een fotoserie van het winkelcentrum De Tref in Middelburg. Dat heeft een reusachtige transformatie ondergaan. Het is gebouwd in de jaren zeventig. Michael Noordam van VOCUS Architecten: “Het was een naar binnen gekeerd winkelcentrum, zoals ze in die tijd wel meer werden gebouwd, vermoedelijk naar - destijds in trek - Amerikaans voorbeeld van ‘malls’.” Op verschillende manieren is de relatie met de omgeving weer hersteld: er is een nieuwe entree gekomen die aansluit op de brug naar de oude binnenstad en aan de kant van de parkeergarage is een nieuwe entree gemaakt met een elektrische hellingbaan. Binnen is ruimte gekomen voor daglicht door een lichtstraat van 40 meter.

Minder energieverbruik én duurzame energie


In het najaar van 2022 ontving dit project het BREEAM-NL In-Use Excellent certificaat, een uitzonderlijke prestatie omdat het winkelcentrum gebouwd werd in de jaren ’70. 1500 zonnepanelen, hoogwaardige isolatie, led-verlichting en het gebruik van duurzame materialen hebben daaraan bijgedragen. De energievraag van het winkelcentrum werd door alle maatregelen met 60% verlaagd ten opzichte van de bestaande situatie.

Fotograferen van winkelcentra is complex samenspel van composities

Als ik fotografeer is het nooit zo dat beelden die ik op mijn geheugenkaart krijg linea recta naar de opdrachtgever gaan. Daar gaat altijd een proces van post-productie aan vooraf. Vaak moeten de foto’s ook zo strak mogelijk worden zonder de sfeer van de ruimte te verliezen. Bij het type foto’s dat nodig is om winkelcentra vast te leggen zijn de regels net wat anders. De dynamiek van de omgeving moet goed tot uitdrukking komen maar het moet ook weer geen rommeltje zijn. Dus hier en daar een reclamebord is geen probleem maar ook weer niet overal tegelijk. De dynamiek uit zich ook door het toelaten van winkelend publiek in de beelden. Tegelijk wil je ook niet compleet afhankelijk zijn van waar toevallig net mensen lopen of staan als je een foto maakt. Daarom zijn de beelden zoals hierboven hele exercities: ik denk dat ik soms wel tientallen foto’s maak. Ter plekke bedenk ik dan op welke plek in het beeld mensen “nodig” zijn, controleer of ik die beelden heb gemaakt en maak er dan voor de zekerheid nog een paar. In het proces van post-productie componeer ik al die verschillende beelden tot het uiteindelijke resultaat. Hieronder een aantal voorbeelden uit de serie die ik maakte.

Rob van Esch(1)