Architectuurfotograaf - Rob van Esch

View Original

Scala College

Voor TOPOS Architecten mocht ik het Scala College in Alphen aan de Rijn fotograferen. Zoals uit bovenstaand beeld blijkt is het een groot gebouw dat zeer creatief is samengesteld. Topos schrijft daarover op zijn site: “Op de locatie komen twee richtingen samen en daarom staat de sporthal onder een hoek ten opzichte van de school met een verbinding op de begane grond. De aula is de centrale ruimte in de school. Hier staat een brede tribunetrap die leidt naar de passage op de eerste verdieping waar een trap de 2e verdieping ontsluit. Deze ruimte deelt de school in twee delen, geeft zicht op de straat en ontsluit de verschillende domeinen.”

Architectuurfoto’s maken van scholen is altijd balanceren. Als er één soort gebouwen is waarvan architecten graag laten zien hoe het gebruikt wordt, zijn het wel scholen. Daar loop je als fotograaf aan tegen de geldende privacyregels, want er mag niemand herkenbaar in beeld komen zonder toestemming vooraf. Dat is meestal prima te ondervangen door het toepassen van een langere sluitertijd, waardoor wat vervaging optreedt en herkenbaarheid verdwijnt. De tweede balans die je als architectuurfotograaf moet vinden is die tussen te weinig en te veel mensen in een beeld. Je wil laten zien hoe een ruimte wordt gebruikt, maar tegelijk mag dat niet ten koste gaan van de aandacht voor de architectuur. Daarom is een voor mij ideaal moment om aan het begin van een pauze te fotograferen als de leerlingenstroom net op gang komt.

Het spreekt vanzelf dat momenten zoals bovenstaand schaars zijn. Daarna wordt het snel drukker en je wil ook niet aan het eind van een pauze fotograferen - er staat dan helemaal niets meer recht (-:). Daarom maak ik ook op andere momenten beelden van een aula met tribunetrap als deze (klik op de foto’s om ze te vergroten).

Het vastleggen van het exterieur van dit gebouw had zijn uitdagingen omdat er vrachtauto’s dicht langs de zijkant en achterkant waren geparkeerd. Ook qua zonligging was het niet ideaal. Dat heb ik opgelost door de meeste foto’s dicht tegen de rand van de avond te maken. Je kunt dan gebruik maken van de wegzakkende zon achter het gebouw, zoals in de openingsfoto, van het prachtige laatste restje zonlicht aan de andere kant, en dan weer terug om beelden te maken bij schemering. Die zijn altijd mooi omdat er een prachtige balans ontstaat tussen interieur en exterieur. Hieronder de beelden.

Een school is meer dan een mooi gebouw en een atrium als blikvanger. Ook over de inrichting is goed nagedacht, en ook die moet goed vastgelegd worden. Zo waren er verschillende kleurzone’s ontworpen voor verschillende groepen leerlingen, en dan is het zaak om die kleuren mooi vast te leggen - ondanks de verschillende kleuren licht die er zijn (-:).

Wat verder opvalt is de detaillering van het gebouw. Aan de buitenkant komt dat tot uitdrukking komend in verdieping van de voegen in het metselwerk en de subtiele kleurschakeringen in de gevelbekleding, binnen bijvoorbeeld bij het ontwerp van een zitmeubel.